DECYZJA o lokalizacji inwestycji celu publicznego - przebudowa elektroenergetycznej linii napowietrznej średniego napięcia SNkV - Skrodzkie
PP 6733.8.2011.2012
DECYZJA
o lokalizacji inwestycji celu publicznego
Na podstawie art.50 ust.1, art.51 ust.1 pkt.2 art. 52, 53, 54 oraz art.56 Ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z dnia 10 maja 2003 r. z późniejszymi zmianami) w związku z art.4 ust. 2 pkt. 2 tejże ustawy oraz art.104 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.– Kodeks postępowania administracyjnego (jednolity tekst: Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz.1071, z późniejszymi zmianami), po rozpatrzeniu wniosku PGE Dystrybucja S.A. Oddział Białystok, Zakład Sieci Łomża, 18-400 Łomża, Aleja Legionów 157, dotyczącego ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego obejmującej przebudowę elektroenergetycznej linii napowietrznej średniego napięcia SNkV, zlokalizowanej na działkach o numerach ewidencyjnych 171, 224, 150/2, 218 i 219, położonych w obrębie Skrodzkie, gm. Rajgród,
dla następującego rodzaju inwestycji:
• przebudowa (rozbiórka i budowa nowego odcinka) elektroenergetycznej napowietrznej linii średniego napięcia SNkV,
przewidzianej do realizacji:
• na działkach o numerach ewidencyjnych 171, 224, 150/2, 218 i 219, położonych w obrębie Skrodzkie, gm. Rajgród,
linie rozgraniczające teren inwestycji:
• oznaczono kolorem zielonym na mapie w skali 1:500, stanowiącej załącznik graficzny do niniejszej decyzji,
1. Warunki i szczegółowe zasady zabudowy i zagospodarowania terenu w zakresie ochrony i kształtowania ładu przestrzennego: Linia zabudowy – nie określono. Na obszarze objętym niniejszą decyzją nie przewiduje się zmiany przeznaczenia terenu, teren po robotach budowlanych należy uporządkować i doprowadzić do stanu zgodnego z dotychczasowym użytkowaniem - nie przewiduje się nowej zabudowy. Przedmiotową inwestycję należy zlokalizować w obrębie obszaru wyznaczonego orientacyjnie liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, pokazanymi na załączniku graficznym nr 1. Należy dążyć w opracowaniu projektowym, aby przyjąć takie rozwiązania przestrzenne i techniczne, aby umiejętnie wkomponować inwestycję w istniejący teren i spełnić wymogi przepisów odrębnych.
2. Ustalenia, dotyczące ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu:
• W związku z położeniem terenu inwestycji w Obszarze Chronionego Krajobrazu Pojezierza Rajgrodzkiego należy uwzględnić w jego zagospodarowaniu zakazy wynikające z rozporządzenia Nr 12/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 25 lutego 2005 roku w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu Pojezierza Rajgrodzkiego,
• Sposób zagospodarowania i użytkowania terenu nie może wywoływać negatywnego wpływu na środowisko, w szczególności w postaci emisji hałasu, pól elektroenergetycznych oraz zanieczyszczeń wody, ziemi, bądź powietrza w rozumieniu Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62 poz. 627 z późn. zm.),
• Zgodnie z art. 29 ustawy z dnia 18 lipca 2001r. Prawo Wodne, właściciel gruntu nie może zmieniać stanu wody na gruncie, ze szkodą dla gruntów sąsiednich,
• Przedmiotowa inwestycja powyższa nie koliduje z wymogami ochrony środowiska i krajobrazu, nie jest ujęta w katalogu inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko lub mogących pogorszyć stan środowiska oraz przedsięwzięć, dla których obowiązek sporządzenia raportu może być wymagany, zawartych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dn. 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzaju przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczególnych kryteriów związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływanie na środowisko.
3. Ustalenia, dotyczące ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej:
Nie ustala się - teren inwestycji położony jest poza obszarem wpisanym do rejestru zabytków oraz strefami ochrony konserwatorskiej.
4. Ustalenia, dotyczące obsługi w zakresie komunikacji i infrastruktury technicznej:
• Obsługa komunikacyjna (zjazdy z drogi publicznej, wymagana ilość miejsc parkingowych) – nie dotyczy.
• Przebudowę obiektów infrastruktury technicznej kolidujących z przebiegiem niniejszej inwestycji należy zaprojektować i wykonać na warunkach zarządców tych obiektów.
• Inwestycja nie wymaga zapotrzebowania na wodę, energię elektryczną i cieplną oraz nie będzie wytwarzała ścieków.
• Budowę niniejszą należy projektować w oparciu o warunki techniczne i w uzgodnieniu z gestorem sieci. Na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określania warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego (Dz. U. z 2004r. nr 140, poz.1481) oraz Ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 71 z 2000r. poz.838 z późniejszymi zmianami) lokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń może nastąpić wyłącznie za zezwoleniem właściwego zarządcy drogi. W przypadku prowadzenia linii przez grunty osób trzecich Inwestor winien uzyskać zgodę właściciela gruntów. W przedmiotowym postępowaniu, nie ustalono właściciela działek o nr ewidencyjnych 218 i 219. W związku z powyższym, Inwestor powinien uzyskać pozwolenie na dysponowanie gruntem w/w nieruchomości.
5. Ustalenie wymagań dotyczących ochrony interesów osób trzecich:
• Zgodnie z art. 5 rozdz. 1 ustawy Prawo Budowlane (Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz.1118 z późn. zm.) obiekt budowlany wraz ze związanymi z nim urządzeniami budowlanymi należy projektować w sposób zapewniający m.in.:
- bezpieczeństwo konstrukcji, bezpieczeństwo pożarowe, bezpieczeństwo użytkowania,
- ochronę przed hałasem, drganiami, zakłóceniami elektrycznymi i promieniowaniem,
- poszanowanie występujących w obszarze obiektu uzasadnionych interesów osób trzecich, w tym dostęp do drogi publicznej,
- korzystanie z wody, kanalizacji, energii elektrycznej i cieplnej oraz środków łączności,
- dopływ światła dziennego do pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi,
- ochronę przed zanieczyszczeniem powietrza, wody lub gleby (odpowiednie odprowadzanie ścieków, wody opadowej i odpadów),
- odpowiednie usytuowanie na działce budowlanej
oraz przepisami techniczno-budowlanymi i zasadami wiedzy technicznej, określonymi m.in. w:
- Ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 106 poz.1126 z 2000 r. z późn. zm. Dz. U. Nr 80 z 2003 r. poz. 718),
- Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75 poz.690 z dnia 15 czerwca 2002r. z późn. zm.),
- Ustawie z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 71 z 2000r. poz.838 z późniejszymi zmianami). Na podstawie wyżej cytowanej ustawy lokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń może nastąpić wyłącznie za zezwoleniem właściwego Zarządcy drogi.
- Obowiązujących przepisach i normach: PN-76/E-05125 „Elektroenergetyczne i sygnalizacyjne linie kablowe. Projektowanie i budowa”.
Projekt budowlany inwestycji powinien być zgodny z wymogami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. z 2003r. Nr 120, poz. 1133) oraz powinien uwzględniać wymagania wynikające z uzgodnień i pozwoleń wymaganych przepisami szczególnymi.
Wszystkie elementy inwestycji należy zlokalizować na terenie będącym w dyspozycji inwestora na cele budowlane. Ewentualne kolizje z sieciami uzbrojenia technicznego terenu należy rozwiązywać w uzgodnieniu z gestorami sieci. Wejście na tereny nie będące własnością inwestora należy każdorazowo uzgodnić z właścicielem lub zarządcą terenu.
6. Ustalenie granic i sposobów zagospodarowania terenów lub obiektów, podlegających ochronie, ustalonych na podstawie przepisów odrębnych, w tym terenów górniczych, a także narażonych na niebezpieczeństwo powodzi oraz zagrożonych osuwaniem się mas ziemnych - nie dotyczy przedmiotowej inwestycji.
Inwestor wystąpił z wnioskiem w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego obejmującej przebudowę (rozbiórka i budowa nowego odcinka) elektroenergetycznej linii napowietrznej średniego napięcia SNkV, zlokalizowanej na działkach o numerach ewidencyjnych 171, 224, 150/2, 218 i 219, położonych w obrębie Skrodzkie, gm. Rajgród.
Zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym inwestycja celu publicznego jest lokalizowana na podstawie planu miejscowego, a w przypadku jego braku, w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego, gdyż przepisy ustawy Prawo Budowlane przewidują uzyskanie dla takiej inwestycji pozwolenia na budowę.
Zainteresowany dostarczył wymagane dokumenty określone w art.52 ust.2 Ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. O wszczęciu postępowania administracyjnego strony zawiadomiono na piśmie. Mieszkańców gminy Rajgród oraz właścicieli terenów, na które inwestycja może oddziaływać zawiadomiono w drodze obwieszczenia tj., w sposób zwyczajowo przyjęty. W trakcie postępowania administracyjnego strony nie wniosły żadnych zastrzeżeń. Decyzja została uzgodniona z organami wyszczególnionymi w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Lokalizacja przedmiotowej inwestycji spełnia wymogi przepisów odrębnych. Planowana inwestycja nie zmienia dotychczasowego przeznaczenia terenów, w myśl ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
Projekt decyzji, stosownie do art. 53 ust.4 powołanej na wstępie Ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z dnia 10 maja 2003 r. z późniejszymi zmianami), został uzgodniony z:
• Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska – postanowienie WSTII.12.290.2011.MD.
W dniu 21.12.2011, Burmistrz Rajgrodu, działając na podstawie art. 53 ust 4 pkt. 6 i pkt. 9, w związku z art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80 poz. 717 z późn. zm.) wystąpił z wnioskiem o uzgodnienie projektu przedmiotowej decyzji do Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych, Zarządu Dróg Powiatowych oraz Starosty Powiatu Grajewskiego. Żadna z w/w instytucji nie ustosunkowała się do przedmiotowego projektu decyzji. Jednakże, zgodnie z art. 53 ust 5, w przypadku niezajęcia stanowiska przez organ uzgadniający w terminie 2 tygodni od dnia doręczenia wystąpienia o uzgodnienie – uzgodnienie uważa się za dokonane.
W toku przeprowadzonego postępowania strony nie wniosły zastrzeżeń. Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji decyzji.
1. Decyzja ustalająca lokalizację inwestycji celu publicznego zachowuje ważność na czas nieokreślony. Decyzja niniejsza utraci ważność, jeżeli inny wnioskodawca uzyska pozwolenie na budowę lub dla tego terenu uchwalono plan miejscowy, którego ustalenia są inne niż w wydanej decyzji, a inwestor nie uzyskał ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę.
2. Decyzja powyższa nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich oraz nie upoważnia do rozpoczęcia robót budowlanych.
3. Zgodnie z przepisem art. 63 ust. 4 - wnioskodawcy, który nie uzyskał prawa do terenu, nie przysługuje roszczenie o zwrot nakładów poniesionych w związku z otrzymaną decyzją ustalającą warunki zabudowy.
4. Decyzja ustalająca lokalizację inwestycji celu publicznego wiąże organ wydający pozwolenia na budowę. W celu uzyskania pozwolenia na budowę należy zgodnie z art. 33, 34, 35 i 36 Prawa budowlanego wystąpić z odpowiednim wnioskiem w okresie ważności niniejszej decyzji do właściwego organu administracji architektoniczno – budowlanej przedkładając wymagane prawem załączniki.
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Burmistrza Rajgrodu w terminie czternastu dni od dnia jej doręczenia. Odwołanie powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania, będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Otrzymują:
1. PGE Dystrybucja S.A. Zakład Sieci Łomża,
2. Andrzej Michałowski,
3. Starostwo Powiatowe w Grajewie,
4. Zarząd Dróg Powiatowych,
5. Krystyna i Henryk Szczepan Piotrowscy,
6. Agencja Nieruchomości Rolnych,
7. A/A
Wykonał;
mgr inż. arch. Marek Kochański,
uprawnienia nr SUW – 29/89
Podlaska Okręgowa Izby Architektów
nr PD-0100
Metryka strony